Dieta wegetariańska – można jeść zdrowo i smacznie

0
34
dieta wegetariańska

Nieustannie liczymy kalorie, stresujemy się dietami, a węglowodany to odwieczny temat tabu, szczególnie wieczorem. Dlaczego po prostu nie jeść tego, co lubimy, zamiast szukać ciągle nowych diet?
Jedyną ważną rzeczą jest zdrowe odżywianie. Dieta wegetariańska jest nie tylko zdrowa, smaczna, ale i pozwala na pozbycie się zbędnych kilogramów.

Dlaczego ludzie przechodzą na wegetarianizm?

Dieta wegetariańska to trend, który utrzymuje się od wielu lat i stale pojawiają się jej nowe odmiany. Obecnie istnieją m.in. weganie, owowegetarianie, laktowegetarianie i laktoowowegetarianie, w zależności od tego, czy odbywają się bez jaj i / lub mleka i produktów mlecznych. Są też peskatarianie i fleksitarianie, których dieta jest zasadniczo wegetariańska, ale w wyjątkowych przypadkach jedzą również mięso lub ryby.

Dieta wegetariańska może zapobiegać rożnym chorobom, dlatego wiele osób zmienia swoje nawyki żywieniowe.

Ze względów zdrowotnych, ale także z powodów etycznych, ludzie rezygnują ze spożywania mięsa i ryb. Poza tym większość z nich czuje się zdrowsza i sprawniejsza. Ponadto wiele skandali żywnościowych w ostatnich latach spowodowało, że coraz więcej osób decyduje się być wege.

Wiele badań wykazało, że dania wegetariańskie są szczególnie zdrowe. Wegetarianie rzadziej cierpią na nadciśnienie i rzadziej mają problemy z nadwagą, mają też niższy poziom cholesterolu. Rzadziej zapadają na cukrzycę. Zazwyczaj cieszą się ponadprzeciętnym stanem zdrowia i nie wykazują żadnych objawów niedoboru witamin.

Dieta wegetariańska – co powinna zawierać?

Żywność roślinna jest coraz bardziej popularna, a spożycie mięsa i ryb spada. Wegetarianie jednak pozwalają sobie na mleko i produkty mleczne, jaja i produkty sojowe. Oprócz żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak warzywa i owoce, zboża i grzyby, w menu powinny znaleźć się rośliny strączkowe i nasiona, ponieważ dostarczają białka roślinnego, które pokrywa zapotrzebowanie organizmu na białko.

Wegetarianie i weganie powinni jednak zwracać uwagę na spożycie witamin B1, B2 i B6, jeżeli jest ich zbyt mało w pożywieniu, to należy ją suplementować. Pokarmy powinny być bogate w białko, żelazo i cynk, a także witaminę B12 (kobalamina), która jest odpowiedzialna za tworzenie czerwonych krwinek oraz dojrzewanie i podział komórek.
B12 jest niezbędna do życia, chroni komórki nerwowe, reguluje poziom homocysteiny, a tym samym chroni przed wieloma chorobami układu krążenia. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytwarzać witaminy B12, dlatego musi być dostarczana z zewnątrz.

Aby nie doszło do niedożywienia, należy przynajmniej w niewielkim stopniu zapobiec niedoborowi witaminy B12, spożywając codziennie mleko, jogurty lub sery. Nie rekompensuje to całkowitej rezygnacji z mięsa i ryb. Przy całkowicie bezmięsnej diecie wegetarianie i weganie powinni sprawdzać poziom witaminy B12 co dwa do trzech lat, aby można było wykryć niedobór w odpowiednim czasie i podjąć odpowiednie środki zaradcze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here